Gepubliceerd op

Victor Knaap & Wesley ter Haar, MediaMonks – Being Dutch in Digital

‘Dutch Design’ is een gegeven in de design-wereld. Maar wat voor beeld is er eigenlijk van Nederlands ‘Digital Design’? Met die vraag steken Victor Knaap en Wesley ter Haar van MediaMonk van wal. Conclusie: er is geen beeld van Nederlands Digitaal Design, we staan niet op de kaart en anderen wel! Wat kunnen we daaraan doen?

photo_report.013

Uit de concurrerende landen op het gebied van Digital Design (o.a. Brazilië en Rusland) identificeren Victor en Wesley Zweden als hét voorbeeld die Nederland kan volgen. Volgens de MediaMonks onderscheiden de Zweden zich in educatie met het wereld-befaamde ‘hyper island’ en de manier waarop de Zweedse bureau’s zich als één nationaal blok presenteren. Er is zelfs een term voor hun design look and feel: ‘Swedish Aesthetics’.

In Nederland is het onderwijs volgens de heren nog teveel afgeleid van het klassieke ‘Dutch Design’. ‘Print’ heeft een sterke invloed op ons digitaal design onderwijs. Zo krijgen de heren wekelijks tientallen presentaties te zien van studenten die geen laptop bij zich hebben, maar wel een map vol met poster-designs en wat afgedrukte websites. Da’s natuurlijk geen digitaal denken.

Of een verandering in het onderwijs Nederland op de Digital Design kaart kan zetten, is de vraag, maar wel een stap die snel gemaakt moet worden. De energie van Victor en Wesley is eigenlijk alleen helemaal te ervaren in de Youtube video van hun presentatie.

Op 26 oktober 2012 spraken 14 vooraanstaande designers en experts bij de “Dutch Design Week goes Digital“. Hieronder een persoonlijk verslag van een van de inspirerende sprekers. De experts spraken voor een gezelschap van PIBN leden en andere genodigden, met als doel: met ‘Digitaal Design’ plek te veroveren in het Dutch Design landschap.

Categorieën: