Gepubliceerd op

Financieel zelfvertrouwen – een studie van HvA gedragsdesign

Afgelopen weken zag ik prachtige resultaten en waardevolle inzichten bij de Hogeschool van Amsterdam. Vandaag hebben twee groepjes van elk drie ontwerper studenten aan de Hogeschool van Amsterdam hun productonderzoek laten zien voor de richting gedragsontwerp. Ik was een van de opdrachtgevers en ‘mijn’ groepjes hadden beiden een ander perspectief op mijn begin-vraagstuk gemaakt en ik ben beretrots op het resultaat. 

Team: Elles, Sara en Kaylin na een geslaagde presentatie!

De ontwerpvraag

Dit is in een notendop de ontwerpvraag die ik aan twee groepjes van de HvA studenten heb gesteld:

“Nu contant geld niet meer echt ‘een ding’ is, beginnen jonge mensen dan niet te laat met het leren om met geld om te gaan? Gegeven dat je vroeger als ukkie al met centjes snoep en dingetjes kan kopen, maar pas op de 12e een eigen rekening kan openen (dus digitaal je geld kan besteden), loop je in een contantloze maatschappij dan niet zes jaar achter op het leerproces van tellen, sparen, wisselgeld, etc? Wat doet dit met het ‘financieel zelfvertrouwen’ van mensen?”

Deze vraag gaat dus over gedrag wat iets met je doet en interventies die mogelijk nieuw gedrag gaat stimuleren, zodat je als jongere meer ‘in control’ gaat voelen, of misschien meer ‘mindfull’ over je situatie. Dus het doel van deze vraag is wellicht terug te brengen tot:

“Versterk het  financiële zelfvertrouwen van jonge mensen”

De inzichten uit de studies

Nou, in dat vraagstuk hebben de studenten hun tanden ingezet. Beide groepen hebben heel veel interviews, en enquêtes gedaan, prototypes gemaakt en die ook weer getest met hun doelgroep. En naast twee toffe apps en zelfs een fysieke spaarpot (!) zijn er ook inzichten uitgekomen waar we de volgende keer mee verder kunnen!

  1. Jonge mensen zien contant geld als ‘gratis geld’. Het staat niet op hun rekening en wordt blijkbaar ook niet gebruikt om te sparen. Het is geld wat je frivool kan besteden, want het is iets anders dan je digitale geld. 
  2. Jonge mensen vinden dat het wel goed zit met hun financieel zelfvertrouwen, maar hebben ook wel last van FOMO en willen graag in ‘het nu’ leven en maken daar ook graag ruimte voor en minder voor de lange termijn zoals een huis. 
  3. Jonge mensen voelen dat ze ook te weinig verdienen om echt een deuk te maken in een spaarrekening. Het zal toch niet uitmaken. 
  4. Sociaal sparen is taboe voor jonge mensen, dus samen sparen voor een vakantie, of een ander gezamenlijk doel: een auto voor de band, elke maand een nieuw boek, etc zit er niet in. Met name privacy en mogelijke schaamte spelen daar een rol. 
  5. De dialoog tussen mensen onderling over tips en tricks, maar ook hoe te ‘dealen’ met een financiële situatie is wel geaccepteerd en zelfs gemist. 
  6. Bemoedigende woorden, of ‘words of affirmation’ zullen ook helpen met het beklinken van patronen. Niet alleen ‘lekker bezig’, maar vooral specifieke aanmoediging en relevante hulp helpen mensen uit hun schaamte en isolatie over dit onderwerp.
  7. “Opeens ben je 18 en moet je zomaar ‘volwassenen’” is tricky voor jongeren. Ze zien een rol van de overheid om hen op pad te helpen. 

Kijk! Daar kan je nog iets mee! Deze observaties en informatie hebben de ontwerpers vervolgens gebruikt om tot (digitale) interventies te komen. Digitaal was niet verplicht, maar het antwoord moest wel passen bij de belevingswereld van hun gekozen doelgroep.

Interventies en Prototypes

Al deze inzichten hebben geleid tot een heleboel toffe designs, ideeën en uiteindelijk twee nieuwe apps Spot en een fysieke spaarpot en GoalSaver. Lekker old school, met een moderne kern.

Van Low-fi naar Hi-fi prototypes. In dit geval: Spot!
GoalSaver een prototype om met je eigen doelen je geld een beetje goed te verdelen 🙂

En nu?

Eerst wil ik alle studenten en de opleiding erg danken voor hun energie, tijd en inspiratie. Mocht je op zoek zijn naar slimme ontwerpers die straks een pittig vraagstuk tastbaar en oplosbaar kan maken, dan kan ik deze toppers zeker aanraden: 

  • Amisha Madarie
  • Lauren Cheung
  • Mila de Waard

En 

  • Elles Epskamp
  • Kaylin Noëlla Bartelings
  • Sara Wasteen

Het onderzoek gaat (hopelijk) door

Nu is er een mooi bodempje gelegd voor het volgend semester en de volgende itteratie op ons vraagstuk. Want misschien moeten we niet terug naar cash (hoewel de Nederlandse Bank zich bedacht heeft?), maar zijn de vragen voor hulp van jonge mensen legitiem, maar niet expliciet genoeg. Dit vergt verder onderzoek, met de designers mindset. Vragen, Maken, Denken, Reframen, Leren, Maken, Vragen, Luisteren en Opnieuw. 

Categorieën: