Gebaseerd op een LinkedIn artikel van Remmert Stipdonk! Heb ik een staartje geschreven over hoe ik de wereld van (digital) agencies zie. Het is gebaseerd op wat ik van klanten hoor, maar ook wat agencies nodig hebben om daadwerkelijk resultaat en superpowers te laten zien.
Voor mij is namelijk de kracht van een ‘agency’ niet alleen de som van de delen, maar de betekenis van het woord: zelfbeschikking. Met name alle zaken en mechanismes die al het talent samenbrengt, faciliteert en ondersteund. Daarmee is er nog een reden voor zijn lijst om een agency te huren: “Doe, zie en maak dingen, die wij niet kunnen.”
Die missie “Doe dingen, die wij niet kunnen” kan een agency bij uitstek door een aantal zaken: wendbaarheid, cultuur, energie, faciliteiten en onafhankelijkheid. Bij elkaar worden ze gebonden door hun ‘Agency’: zelfbeschikking. Een agency heeft namelijk hun eigen zin, perspectief, gevoel wat goed en slecht is, maar ook partners die goed samenwerken met en snel kunnen schakelen door korte lijntjes, goeie cultuur, open attitude en de drive om nog een keer gehuurd te worden voor hun unieke resultaat.
Door die eigenschappen kan een agency tijdelijk superpowers geven aan andere bedrijven: doorzetten waar een opdrachtgever zou opgeven, experimenteren waar de stakeholders geen gat in zien, onderzoeken en kennis combineren van honderden eerdere multidisciplinaire opdrachten.
Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk: een agency heeft vaak een bijzonder progressief, uitgesproken, helder en menselijk beeld op de toekomst en de realiteit. Dingen kunnen altijd, moeten veranderen en kunnen altijd beter.
Al deze voordelen van een agency worden niet alleen bepaalt door de individuen, maar omdat samenwerking snel gaat en belangrijk is, omdat ze de beste tools, omgeving en middelen hebben voor creatie, onderzoek en ontwikkeling, omdat hun overleven wordt geborgd bij de gratie van verkenning, verwondering en prachtig werk leveren, omdat hun success alleen, en ook echt alleen continue gevormd, gemaakt en getoetst wordt met echte mensen.
Alles is ingericht om de zelfbeschikking te versterken en uit te buiten. Dat is bij elk ander bedrijf niet zo, daar is het product, de dienst of het onderzoek de bottomline en al het ander is frivool, zelfs na een transformatie.
Niet onbelangrijk bonus punt: een agency trekt mensen aan die goed gedijen in agencies, het signaal nog verder versterken, hun portfolio willen verdiepen en verbreden, allen gedreven en ondersteund door een gemeenschappelijke cultuur.