Gepubliceerd op

Chatten met robots, vrienden en bedrijven

Is de dialoog-interface ondanks alle voors en tegens wel iets van de toekomst? Gisteren presenteerde Facebook hun vernieuwde (onafhankelijke) messenger platform, waar mensen, bots, bedrijven geïntegreerd worden in één conversationele interface (chat). Ik denk dat dit een heel interessante ontwikkeling is en misschien zelfs de dood voor Apps, Websites en Google Search.

Screenshot 2016-04-13 15.55.02

Ze hebben een API geïntroduceerd om bijvoorbeeld met bots (virtuele robotjes) van KLM te laten kletsen met mensen in normale mensen taal.. Hoewel Faceboek net als veel andere digitale bedrijven veelal denken in de middelen die ze tot hun beschikking hebben (sociaal contact) kan dit meer betekenen dan alleen leuk kletsen in een appje. Het is een nieuwe manier van interacteren met de wereld.

Kletsen met Starbucks èn vrienden

Dus bedenk eens hoe je nu via Siri (Apple), of de Echo (Amazon) zou praten: “Wat is de volgende vlucht naar Kopenhagen?”, maar dan IN de chat-conversatie met je vrienden èn visueel èn interactief! Dat is veel beter èn veel socialer!

Alsof er continue iemand alles voor je opzoekt en regelt. Nog een voorbeeld: “Ik ben bijna bij Starbucks. Doe mij ook maar een Cappuccino, ik rekenen wel alvast af”. En dat Starbucks gelijk de rekening laat zien van je vriendengroepje die al op Centraal station staan. Het enige wat je hoeft te doen is met je vingerafdruk de rekening goedkeuren.

De dialoog heeft eindelijk het juiste medium

Daar komt dus geen website meer aan te pas! De dialoog: twee partijen die interactief, adhoc, zonder script informatie uitwisselen, zoals email, telefoon en sms. Dat proberen we al heel lang te forceren op websites, maar het blijven maar platte domme dingen. Het beste wat we hebben verzonnen is een formuliertje en een menutje.

Ik denk dat we nu het juiste medium hebben gevonden met de chat/ dialoog! Het is anders dan Siri en Cortana, want je hoeft niet in je eentje te schreeuwen naar een blokje aluminium (je iPhone of de zwarte rol van Amazon). Het is natuurlijker, want het zit IN je gesprek die je toch al voerde en dus IN je leven.

Geen onderbreking, maar integratie van je leven

Dus service verlenen op je eigen suffe websitetje is officieel dood? Nou, dat zou best wel eens kunnen! Een website, App, of zelfs Google search is een heel suffe onderbreking van je leven. Waarom zou je dat willen doen? Dat kon altijd al beter, relevanter, subtieler, maar hoe en waar, dat wisten we niet.

Relevant op de juiste plek

Die plek hebben we nu misschien wel gevonden. We hebben namelijk een plek gevonden die relevanter is, waar de mensen zijn. Bedrijven en merken gaan dus zaken doen waar mensen zijn, op locatie, in chats met familie en vrienden en op het moment dat het nuttig is! Super leuk!

Dood aan de App?

Dit kan ook wel eens de volgende incarnatie van de App zijn. Het zijn niet meer die eindeloze ongebruikte rij van vierkantjes op je telefoon, maar services die op eenzelfde manier als een google search aan de hand van wat hints van een mens zichzelf automatisch invoegt in whatever je aan het doen was.

Meer dan kletsen!

Er zijn natuurlijk altijd wat unieke interfaces die je nodig hebt. Denk aan het goedkeuren van een aankoop, of het volgen van een pakketje, maar dat kan eigenlijk ook best wel in je chat. Netzoals een kaartje wat je kan aantikken als je “Cyrille, waar zit je eigenlijk?” schrijft en Cyrille dan tikt op het icoontje: “share location”.

Let’s find out!

Dit, lieve mensen, MOET de volgende incarnatie van mens gericht service verlenen zijn. Ik ga er in elk geval mee experimenteren met collega’s, klanten en vrienden. En jij ?

Categorieën: