Op 26 oktober 2012 spraken 14 vooraanstaande designers en experts bij de “Dutch Design Week goes Digital“. Hieronder een persoonlijk verslag van een van de inspirerende sprekers. De experts spraken voor een gezelschap van PIBN leden en andere genodigden, met als doel: met ‘Digitaal Design’ plek te veroveren in het Dutch Design landschap.
Voor wie Fabian Hemmert niet eerder heeft zien spreken, kan je het beste naar TED gaan, waar hij zijn studie naar vorm-veranderende telefoons bespreekt. Fabian heeft -zo lijkt het- van T-Mobile Deutschland de vrije hand gekregen voor het experimenteren met ongewone interactie met mobiele telefoons.
Fabian laat aan de hand van een hele boel filmpjes zien hoe mensen het communicatie via mobiele telefoons kunnen verbreden. In de filmpjes zie je bijvoorbeeld hoe je -door een gewichtje in de telefoon te verplaatsen- beter kan aangeven waar mensen naartoe moeten als ze een route-applicatie gebruiken. Op die manier voel je echt waar je naartoe moet. Veel van zijn vervolgonderzoek gaat ook over ‘beleefd’ aandacht vragen en feedback geven over jouw emoties door bijvoorbeeld knijpkracht te vertalen naar urgentie-signalen aan de ontvangende kant. Sommige van dit soort beleefdheidsprotocollen zie je ook verschijnen op de iPhone (telefoontjes wegdrukken met een boodschap).
Op de vraag welke delen van zijn onderzoek binnenkort het daglicht zullen zien, was hij voorzichtig. Er waren zeker patenten, maar productie van een dergelijke techniek vergt natuurlijk nogal wat financiële slagvaardigheid. De toepassing van het bewegende gewichtje leek hem toch stiekem het meest handig in het dagelijks leven. Zijn boodschap: we moeten meer ons lichaam betrekken in digitale communicatie.
Overigens: bij zijn prototype tests en brainstorms daarvoor gebruikte hij ‘Body Storming’. Met body storming doe je letterlijk ‘net alsof’ je een scenario beleeft, zodat je ziet hoe je product wel of niet past in jouw use case.
Naast de presentatie van TED is dit youtube filmpje van Fabian en zijn presentatie zeker de moeite waard.