Op 26 oktober 2012 spraken 14 vooraanstaande designers en experts bij de “Dutch Design Week goes Digital“. Hieronder een persoonlijk verslag van een van de inspirerende sprekers. De experts spraken voor een gezelschap van PIBN leden en andere genodigden, met als doel: met ‘Digitaal Design’ plek te veroveren in het Dutch Design landschap.
Iskander Smit begon zijn praatje ook erg visueel. Even leek het alsof alle sprekers elkaars reddit.com/r/pics selectie ging laten zien. Gelukkig stevende Iskander snel af op zijn inzichten hoe de digitale designer zichzelf kan vinden in een nieuwe economische modellen en het digitale landschap.
Veel designers en bedrijven richten zich sec op een product of een image, maar volgens Iskander is de plek waar het product gaat ‘wonen’ nog veel belangrijker. We zien dat bedrijven die zich alleen op product richten het niet altijd redden. Je zou je meer moeten richten op de ‘Longtail’ van het design. “Hoe gaan mensen jouw product gebruiken?”, “hoe gaat het zich ontwikkelen”, dat zijn vragen die beantwoord moeten worden in het designproces en dienen ook te worden gefaciliteert.
Deze aanpak is het design benaderen als een business model, of een customer journey. Welke rol speelt jouw product over 1, 2, 5 en 10 jaar in het leven van de consument? Veel nieuwe designers kiezen voor het ecosysteem-model. Bied bijvoorbeeld een gratis API en laat mensen daarop ontwikkelen. Op die manier helpen anderen, de gebruikers met het bepalen van de route van het product, ze bepalen mede de toekomst van jouw product. De Apple App Store en het Amazon ‘Self publishing’ model is een evident succesvolle implementatie daarvan [red]. Iskander ziet de toekomst in het openen van design en de ‘hackable’ maken van producten.
Wil je meer weten? Bekijk de presentatie van Iskander op Youtube.