Jon Froda, Podio / Citrix – The Future of Work

Wat begon als een pitch door Jon Froda van zijn bedrijf Podio, ontpopte zich tot een interessante serie van open deuren over werk, dat mooie dingen moeite kosten en over vrijheid.photo_report_eday2013_article-Jon_Froda

Werken is geen plek, maar iets wat je doet

De presentatie van sloot zoals veel van de praatjes op de eDay erg nauw aan op de ervaringen die hij opdeed bij de opbouw van zijn bedrijf. In het geval van Podio is het een verhaal over hoe we meer halen en durven in een zelforganiserende projectorganisatie.

Jon stelt dat [met de komst van flexwerken] ‘werk’ geen ‘plek’ meer is, maar weer teruggebracht tot een proces, communicatie en data. Je kan dus werken waar, wanneer en hoe je wilt.

Zoals veel organisaties herkennen zitten er haken en ogen aan mensen de vrijheid geven om hun werk zelf te organiseren. Niet iedereen weet namelijk hoe je dat het beste kan doen. Dit leid vaak tot het introduceren van een extra managementlaag die deze beperkingen glad moeten strijken.

Meer praten over werken

‘Werken is stuk’ stelt John. Hij geeft aan dat we meer moeten praten over ‘hoe’ we het beste en het liefst willen samenwerken. Deze stelling is op zich wel interessant. Vanuit automatisering en tooling zijn er heel veel aannames over hoe we tooling inzetten en hoe het gedrag van anderen daarin past.

Die aannames zorgen nogal eens voor misverstanden, frictie en een inefficiënt werkproces. Jon kopt dit nog eens in met de one-liner: “Technologie is niet belangrijk, mensen zijn belangrijk”.

Mensen voelen zich in de klassieke werkwijze beperkt en halen niet alles wat erin zit. Door een goede continue dialoog te hebben over het werk met teamleden, zal het werk zelf ook steeds beter gaan en krijgen mensen als het goed is ook meer plezier in hun werk.

Werk in Apps, in plaats van spreadsheets en mail

Volgens Jon speelt Podio en andere collaboratie-tools op de plek van communicatie een centrale rol. Ze brengen communicatie over het proces, het werk en de data om het werk bij elkaar in één omgeving. Het is -via de tools- aan de mensen zelf om hun werk prettig en en dus efficiënt te laten verlopen.

Podio biedt de mogelijkheid om dingen die je normaal via email en spreadsheets zou doen te transformeren naar een App. Die Apps -die mensen zelf in elkaar kunnen zetten- zijn zogezegd doeltreffender dan dat mensen met beperkte kennis van spreadsheets zelf een beetje aanklooien.

Anekdotisch verteld Jon over een vraag van een klant: “Gaan nu niet al onze mensen hun tijd steken in het maken van Apps om hun werk efficiënt te maken?”, waarop Jon antwoord: “Ja, dat is toch wat je wilt?”.

De eerste App pop-up store

Als laatste kwam er nog een kort ‘succesverhaal’ dat het bouwen van een bedrijf (zoals Podio) veel werk kost. Grappig detail in het opbouwen van buzz rond het bedrijf in Amerika is een ludieke actie waar in San Francisco een pop-up winkel werd ingericht voor App’s. Jon geeft aan dat dit ondanks ook zijn eigen scepticisme toch best een goed idee bleek.

Ook geloven ze bij Podio in MVP (minimaal verkoopbaar product), een term uit de agile wereld. Eerst richten bouwers zich op iets klein, maar bruikbaar product om dat dat vervolgens aan de hand van veel feedback uit te bouwen tot een compleet product. Als schoolvoorbeeld van de agile- aanpak deed Podio dat met veel test-panels in fysieke ‘feedback-nights’. Die zagen er in elk geval erg gezellig uit.

Moraal van het verhaal: werken kost moeite. Als je moeite steekt in de manier waarop, wordt het werk vanzelf makkelijker en leuker.

Op 10 oktober 2013 spraken diverse experts bij de “Emerce eDay Conferentie 2013“. Bovenstaande is een persoonlijk verslag van een van de inspirerende sprekers.