Gepubliceerd op

Doree Shafrir, BuzzFeed – Longform Journalism in the Social Media Age

Doree is de hoofdredacteur bij BuzzFeed. Ze komt ons vertellen dat fotos van rennende Bassethonden prima samen gaan met mooie lange analyses en persoonlijke verhalen.photo_report_eday2013_article-Doree_Shafrir-BuzzFeed

Voor degene die BuzzFeed niet kennen: Het is een erg populaire website waar heel veel grappige en vooral erg ‘deelbare’ content wordt gepubliceerd. Dat de redactieleden van BuzzFeed zich vooral richten op deelbare content is volgens Doree het onderscheidend vermogen van BuzzFeed. BuzzFeed richt zich vooral op de ‘millennials’, ofwel mensen die het begin van het Internet en de opkomst van de mobiele telefoon niet hebben meegemaakt. Natuurlijk heeft ze wat cijfers meegenomen die allemaal erg indrukwekkend zijn, maar verder ontvangen worden met glazige blikken.

Oppeppers voor op het werk en in de rij

De content die Doree en haar team maken richten zich op grofweg twee groepen mensen: ‘Bored at Work Network (BWN)’ en de ‘Bored in Line Network (BIN)’, oftewel verveelde mensen die respectievelijk zich vervelen op het werk, of in de rij bij de kassa en de file. Verveelde mensen verdienen natuurlijk een verzetje en daar heeft BuzzFeed haar niche gevonden.

De artikeltjes zijn zeg maar de snack van het Internet: lekker tussendoor, makkelijk te delen en na een paar ben je het eigenlijk wel weer zat. Het delen en doorsnaaien wordt overigens erg makkelijk gemaakt. Boven, naast en onder de content is gelijk de volgende verleiding te vinden en natuurlijk de knop om het direct te delen met al je vrienden.

Liever 100 gedeelde gifjes dan 9 mooie, ongedeelde verhalen

Om een goede stroom van afleidende content te genereren mag je volgens Doree best de kantjes eraf lopen. De deelbaarheid van de katten-filmpjes en vooral de eindeloze reeks van artikeltjes waarin lijsten de hoofdrol spelen is het belangrijkst.

Kwaliteit is belangrijk, maar is niet alles

Hoewel ze geen uitspraak doet over hoe het succes van de redacteurs bepaald wordt, vertelt ze wel over het ‘Social Lift Dashboard’. Dit dashboard bied informatie over hoeveel en hoe het betreffende artikel gedeeld word en iedereen die lid is kan het zien.

Het delen van BuzzFeed ‘posts’ in Nederland gaat overigens ook erg voorspoedig, met name door hun grootste buitenlandse doorverwijzer: NRC.nl. Deze website is regelmatig in de BuzzFeed top 10 van belangrijkste kijker-aanjagers te vinden.

Écht mobile first content

Omdat meer dan de helft van de BuzzFeed-lezers de richting van hun neus kalibreren met hun mobile telefoon, word de content van BuzzFeed altijd getoetst voor mobiele schermen. Content die op een mobiel niet of moeilijk te zien is, wordt natuurlijk niet gedeeld. Dus niet alleen de website, maar ook de content is ‘mobile first’ en daarmee is BuzzFeed een van de eersten.

Er zijn zelfs vuistregels over het maximale aantal moving-gifjes per artikel. Dat heeft te maken met dat bewegende plaatjes moeilijker te lezen zijn op een mobiel, maar ook om de laadtijd binnen de perken te houden. Deze mobiele visie heeft CEO Jonah Peretti overigens heel vroeg doorgevoerd en dat heeft volgens Shafrir mede het succes van de website bepaald.

Van vlugge niemendalletjes naar lange diepe verhalen

Vijf minuten voor tijd besluit Doree nog wat te zeggen over het onderwerp van haar talk: de ‘longtail content’ op BuzzFeed. Longtail betekent zoveel als: content waar aandacht aan besteed is en waar de lezer ook even voor mag zitten. Eigenlijk het tegenovergestelde van hetgeen wat de redactie van BuzzFeed meestal produceert.

In het succes van de kleine, korte ‘quick hit’ artikeltjes besloot de hoofdredactie de horizon te verbreden en voor sommige populaire posts een opvolgartikel te publiceren: de ‘deep dive’ artikelen. In die artikelen wordt op een journalistische manier de verdieping aangebracht, met een persoonlijk getinte uiteenzetting van het originele artikel, de achtergronden, en vervolg. Opvallend genoeg vonden ook deze artikelen gretig aftrek bij de BuzzFeed lezers.

Als voorbeeld haalt Doree een quick hit aan over een zelfmoord die per ongeluk integraal op de Amerikaanse televisie te zien was. Als vervolg van dit populaire artikel kwam redacteur Jessica Testa met een opvolgartikel waar alle aspecten van het drama belicht werden. Beide artikelen vielen erg in de smaak.

Publiceren in een Parijs Café

De lange BuzzFeed artikelen werden al vrij snel gevonden door verzamelplaatsen van longtail content zoals longform.org en longreads.com. Deze sites zijn op hun beurt ook aanjagers van een nieuw publiek. Volgens Doree worden naast de nieuwe aanwas de lange artikelen ook gelezen door dezelfde groep die dagelijks de korte verhaaltjes delen. Dat verbaast haar ook niet echt legt ze uit met een treffende analogie:

Publiceren is net als een café in Parijs. Je vind er mensen met allerlei behoeften en interessen; van roddelen over zangeresjes tot filosoferen over kunst en wetenschap. Maar dat iemand een boek van Kant aan het lezen is, betekent niet dat hij zich niet wil laten afleiden door een schattig hondje die het terras op komt rennen.

Een inzicht die natuurlijk hout snijd, maar nog weinig mee wordt genomen in de online industrie handvesten over persona’s, top-taken en gebruikersgedrag.

Op 10 oktober 2013 spraken diverse experts bij de “Emerce eDay Conferentie 2013“. Bovenstaande is een persoonlijk verslag van een van de inspirerende sprekers.

Categorieën: