Gepubliceerd op

Robert Pratten, Transmedia Storyteller – Transmedia storytelling

Robert Pratten is een transmediale verhalenverteller. Dat is niet iets vies, maar iemand die één consistent verhaal vertelt via diverse kanalen zoals websites, sociale media, reclame op tv en mobiele apps. Robert vertelt over hoe je slim gebruik kan maken van kanalen en niet zomaar alle berichten klakkeloos in elk kanaal moet mikken. Een bloemlezing van een leuk idee gebaseerd op open deuren en onwaarheden.photo_report_eday2013_article-Robert Pratten-Transmedia_Storyteller

Transmediaal vertellen is een krachtig middel om mensen mee te nemen in een klein avontuur. Mensen vinden avontuurtjes leuk en dat levert vaak sympathie op voor de zender. En dat is wat iedereen wel wil.

Kanalen moeten elkaar aanvullen

Volgens Robert halen we niet genoeg uit transmediaal verhalen vertellen. We gebruiken ieder kanaal als een kopie van het ander en vertellen telkens hetzelfde verhaal. Bijvoorbeeld door het plot van een film direct na te spelen op een sociaal kanaal. Maarmensenzien wel degelijk onderscheid tussen Facebook, thuis voor de buis en buiten op een mobiel. Dat kan dus beter volgens Robert. Elk kanaal zou een aanvulling moeten zijn op de andere kanalen.

Be remarkable

Elk kanaal moet op een andere manier worden ingezet en het liefst op zo’n manier dat ze samen één mooi verhaal vertellen. Bijvoorbeeld: je maakt een serie van web video’s, waarvan er elke week één uitkomt. Je kunt dan mensen via social media laten ‘meedoen’ door ze na elke aflevering suggesties te laten doen over de afloop van de serie. Op die manier speelt social media een eigen rol die een unieke bijdrage biedt en het transmediale verhaal interessanter maakt.

Robert noemt dat: ‘een verhaal op een opmerkelijke manier vertellen’ (be remarkable). ‘Opmerkelijk zijn’ moeten we niet uit idealistische overwegingen nastreven, maar vooral omdat die sympathie ook wordt vertaald naar omzet. Bottomline: kijk niet naar hoeveel transmediaal verhalen vertellen kost, maar kijk naar wat het waard is voor mensen.

Op 10 oktober 2013 spraken diverse experts bij de “Emerce eDay Conferentie 2013“. Bovenstaande is een persoonlijk verslag van een van de inspirerende sprekers.

Categorieën: