Lees verder? Stop met linkteksten zonder functie!

Een verhaal wordt gelezen als de route drempel-vrij is èn de lezer vooral een beetje verleid wordt. Dus waarom maken we nog steeds gebruik van de “Lees verder”-linktekst? Dat kan anders!

“Lees verder” betekent voor een lezer èn voor Google helemaal niets. Ja, misschien moet je meer afstand tot het verhaal nemen?

Nog verder lezen?

Nog verder lezen?

“Lees meer” is even erg: een inhoudloze placeholder. De taalvorm is ook een nogal abrupte gebiedenderwijs enkelvoud, erg Nederlands en onbeleefd. Waarom zou je uitroepen dat we ‘meer moeten lezen’? Alsof we niet al genoeg lezen! Raar!

Verleid en informeer jouw lezer

Je zal op Twitter of Facebook nooit posts vinden waar alleen maar “Lees meer” staat. Nee, je verleidt mensen met die 144 karakters, of je geeft aan wat te vinden is, misschien met een teaser. “Beste artikel over die stomme ‘verder lezen’-links ooit!”, of “‘Lees verder’ al jaren een doorn in het oog van de bijziende Nederlander!”, of “Tof voorbeeld van een eenvoudig stripje en een leuke boodschap!”. Link-teksten kunnen even verleidend, of informerend zijn en de varianten zijn aan jou om te verkennen.

‘Lees verder’ is een stijlelement en ook lelijk!

Dus waarom doen we dat niet op onze websites? Het is geen luiheid of onverschilligheid. Ik zeg wel eens tegen klanten en collega’s: als je jouw website behangt met lees verder’s of lees meer‘s, dan zijn het grafische elementen. Dan kan je er net zo goed een icoontje van maken.
“Maar niet iedereen snapt ons link-icoontje!” is dan het verweer. Aha! Dan zijn we bij de kern van de zaak: met “Lees verder” zeg je -net als bij icoontjes- niets meer dan dat het een link is en niets over de inhoud!
Het moet eigenlijk helder zijn waar de link naartoe gaat en waarom iemand zou willen klikken. De ‘lees meer’-tekst vervult geen andere functie dan de link zijn, dus dàt kunnen, nee moeten we veranderen.

Best gevonden tekst in Nederland!

Als je overigens jouw website wilt scharen onder de 14 miljoen meest populaire teksten op het Nederlandse partje Internet, dan moet je vooral meer “Lees verder” links gebruiken. Als je bij Google bijvoorbeeld zoekt op ‘lees meer’ krijg je tussen de 4 en 14 miljoen resultaten. Sta jij er ook tussen?
Wil je nòg minder onderscheidend zijn, dan is de stap naar het Engelse “Read more” nog effectiever! Die levert soms 4 miljard resultaten op(!)

De winst van een goede link

Tot slot: test met jouw link-teksten! Er zijn bedrijven die groot zijn geworden met treffende, leuke en vooral effectieve ‘link teksten’. Kijk naar BuzzFeed, Mashable, The Verge en de tweets van De Correspondent (hoewel die op hun site nog wat werk hebben).

Dus wat gaan we hieraan doen? Maak een besluit: heb je geen tijd of creativiteit om een goede link-tekst te schrijven? Maak die dan ook niet! Zorg voor een goede inleiding die in zijn geheel te klikken is, of een tof helder icoon, maar geen “Lees verder”, “Lees meer”, of wat dan ook.