Joost Nauta is de oprichter van Fashiolista, een platform wat “mode-inspiratie verkoopt”. Hij vertelt hoe zijn bedrijf hard werkt aan een mobile toekomst. Iets wat de 80% van het publiek erg interesseert. Je raad het al: er waren bijna alleen dames van onder de 30 bij deze presentatie.
Van moeder- naar mobiel advies
Na wat vragen over het mobiel gebruik in het publiek begon Joost Nauta met zijn presentatie. Hij keek rond en begon met “Jullie herinneren dit waarschijnlijk niet, maar vroeger gingen je moeder of vriendinnen mee met het shoppen, zodat ze advies konden geven. Dat is niet meer van deze tijd.”. Een nogal boude statement, ook volgens de blikken en gegiebel uit het publiek. De meesten hanteerde deze ouderwetse methode nog regelmatig, zo blijkt.
Joost beschrijft dat het veld van mode advies en inspiratie exponentieel is verbreed van ‘moeders en magazines’ naar een plethora aan blogs, Instagram- en Facebook-gebruik en advies-Apps. Natuurlijk zwemt ook Fashiolista als inspiratie-tool in de zee van commercieel rendabel ‘advies en inspiratie’.
Jonge meiden en mobiel
Wat nog ontbreekt aan het Fashiolista aanbod is het mobiele aspect. Dat blijkt ook uit de onderzoeken die ze regelmatig doen naar hun gebruikersgroep, die overigens erg jong is. Niet alleen twintigers, maar ook tieners èn jonger(!) halen inspiratie bij sociale platforms als die van Fashiolista. Die jonge dames leven overigens niet op ‘het web’ zoals de oudere garde die kent.
Jonge meiden slaan ‘het web’ over Ze schakelen direct door naar mobiel
Je wilt het advies en verzamelbordjes van jezelf en vriendinnen natuurlijk meenemen naar de winkel. Dat realiseert Joost maar al te goed en daar werken ze ook hard aan, stelt hij het publiek gerust. Volgens Joost wordt “mobiel de superglue van online shoppen”.
Smaak globalisering
Het viel Joost op dat met de komt van sociale media in de mode de smaak tussen landen nivelleert. Vroeger kon je een typische ‘Sao Paolo’-smaak herkennen, die veel anders was dan de Nederlandse smaak. En dat lag niet alleen aan het klimaat. De smaak van de op Fashiolista gedeelde mode uit Sao Paolo was gedurfder, ‘knalde meer’ dan die in Nederland. Tegenwoordig zie je mode uit Nederland terugkomen in Zuid Amerika en vice versa.
Of die nivellering echt door de sociale media kwam is niet helemaal duidelijk. Er zijn natuurlijk ook meer merken globaal gaan opereren, waardoor de mode uit het ene land ook makkelijker ‘lekt’ naar een ander land.
Etsyfisering
Joost identificeert overigens ook een tegentrend: waar locale, kleine producenten ook meer en globaal een podium lijken te krijgen. De topppers van trendwaardige lokale mode en accessoires hebben door o.a. Etsy, maar ook door Fashiolista en Pintrest een echte boost gekregen.
Deze kleine producenten lijken ook meer het belang van online te begrijpen. Zij handelen in verhouding vele malen meer online dan lokaal. Al was het maar omdat de impact van die extra online bestelling naar verhouding groter is. Ze zijn meestal ook via sociale media actieve deelnemers van het smaakmaak-publiek, niet alleen uit commerciële noodzaak, maar ook uit interesse.
Afsnoepen van de 90% offline verkoop
Helaas ‘vatten’ de meeste grote mode merken niet hoe sociaal en mobiel kunnen transformeren naar een rendabel kanaal. Het blijft meestal bij de scheve vertaling van magazines naar een iPad App of een halve campagne-poging op content-marketing-sites.
De hefboom-werking van al die mooie inspiratie op online verkoop is overigens bedroevend. Volgens Joost gebeurd 90% van de mode-handel nog steeds in de fysieke winkels, tegen 10% online, waarvan 3% op een mobiel. We hebben het natuurlijk over een miljarden industrie, er is dus op zijn minst potentie.
De ‘second screen’ van fysieke modewinkels
Hoe de mobiele- en online-modehandel grip kan krijgen op een groter aandeel van de totaal handel is voor Joost nog niet helemaal duidelijk. Dat blijkt ook uit zijn voorbeelden waar met name mobiel meer een ‘second screen’ functie van de fysieke modewinkels lijkt te vervullen, in plaats van een volwaardig commercieel platform.
Het gat tussen het computerscherm of de mobiel en de fysieke winkel lijkt niet overbrugbaar en Joost waagt zich niet aan voorspellingen. ‘Shoppen’ lijkt volgens Fashiolista een fysieke aangelegenheid waar menig social- en mobiel platform een inspirerend en creatief reclame-model op heeft gebouwd.
Op 10 oktober 2013 spraken diverse experts bij de “Emerce eDay Conferentie 2013“. Bovenstaande is een persoonlijk verslag van een van de inspirerende sprekers.