Gepubliceerd op

Danijel Bonacic, Tobias van Veen, Tam Tam – Quantified Self vanuit de designer, gebruiker en marketing perspectief

Op 26 oktober 2012 spraken 14 vooraanstaande designers en experts bij de “Dutch Design Week goes Digital“. Hieronder een persoonlijk verslag van een van de inspirerende sprekers. De experts spraken voor een gezelschap van PIBN leden en andere genodigden, met als doel: met ‘Digitaal Design’ plek te veroveren in het Dutch Design landschap.


Danijel en Tobias zien we vaker on the road over ‘Quantified Self‘ (QS) , dat stond garant voor een presentatie die lekker in elkaar zit. Quantified Self is -voor de ongeïnitieerden- het meten (quantificeren) van zaken in je leven. Dat zijn bijvoorbeeld de kilometers zijn die je rent en bijhoud met de Run Keeper App, maar ook de Twitterende weegschalen die je gewicht tracken en de polsbandjes die hartslag en slaapritmes bijhouden.

Quantified Self is nu nog iets voor een relatief kleine groep mensen. Mensen die het leuk vinden om dat soort gegevens te sparen en te delen. Het is niet alleen leuk, maar ook een heel effectieve manier om via gamification je levensdoelen te behalen. Volgens Danijel en Tobias zouden de toepassingen die we nu kennen voor QS ook erg nuttig kunnen zijn voor allerlei merken. Denk aan acties als  ‘ren naar de winkel voor korting’, of om op andere manieren sociaal en ‘self quanfied’ informatie te koppelen aan beloning. Omdat QS nu nog erg gekoppeld is aan gezondheid en welzijn, is de stap naar het delen van gegevens met zorgverzekeringen snel gemaakt.

Samengevat, gaat het met QS design richting “Smart & neutral, connect & context”, pijlers die in digital design een rol zou moeten spelen. Eigenaarschap van data en het toepassen van QS data in gebieden waar financieel gewin speelt zijn zeker nog een discussie waard [red].

Wil je alles zien? Kijk snel naar hun totale presentatie op Youtube.

Categorieën: