Maurits Kaptein, PersuasionAPI – Persuasion Profiles: Ontwerp en Beinvloeding

Gedrag vastleggen in een profiel en daarmee de klant op een unieke manier beïnvloeden, dat is Persuasion Profiling in een notendop. Maurits Kaptein doet namens o.a. Philips onderzoek hoe gedrag en voorkeur van een persoon gebruikt kan worden als input voor het serveren van een gepersonaliseerde web-ervaring.Maurits Kaptein, PersuasionAPI

Het doel van het onderzoek is mensen op een zo effectief mogelijke manier beïnvloeden. Hij illustreert met het voorbeeld dat sommige mensen bij het winkelen hun keuze laten beïnvloeden de voorkeur van een autoriteit of hun vrienden, terwijl anderen beter reageren op bijvoorbeeld kortingen. Volgens Maurits is deze voorkeur op te maken uit het gedrag van de consument, het is te vangen in modellen en als je maar lang genoeg ‘meet’ kan je beangstigend nauwkeurig gedrag voorspellen en beïnvloeden.

Na zijn presentatie wordt hem nog gevraagd wat hij denkt van mogelijke ethische bezwaren als de uitkomsten uit zijn onderzoek zo overtuigend zijn als hij nu doet vermoeden. Maurits denkt daar wel over na, maar volgens hem is het nog te vroeg om daar conclusies aan te verbinden. Naast het onderwerp is de presentatiestijl van Maurits zeker de moeite waard, bekijk het snel in deze Youtube video.

Op 26 oktober 2012 spraken 14 vooraanstaande designers en experts bij de “Dutch Design Week goes Digital“. Hieronder een persoonlijk verslag van een van de inspirerende sprekers. De experts spraken voor een gezelschap van PIBN leden en andere genodigden, met als doel: met ‘Digitaal Design’ plek te veroveren in het Dutch Design landschap.