Tom de Bruyne, SUE – Persuasion eats advertising for breakfast

Tom de Bruyne doet ‘evil’ werk, zo begint hij zijn presentatie. Hij werkt namelijk voor een reclamebureau. Helaas hebben de reclamemakers het overtuigen van consumenten niet door, maar designers wel. Met deze opvallende stelling steekt Tom van wal.Tom de Bruyne, SUE

Hij illustreert met ‘the pick up artist’ een man die het verleiden tot een kunst heeft verheven. De kneep zit ‘m blijkbaar in het ‘negeren’ van het begeerde persoon en verleiding ‘uitstralen’. Zo moet het eigenlijk ook met het benaderen van mogelijke klanten. De producten van reclamemakers zijn wat dat betreft veel te veel ‘in your face’. Tom’s collega’s wrijven zeg maar de verleiding in het gezicht van de doelgroepen.

Daar is de rol voor de designer weggelegd.  Via ‘Design Thinking’ is beter de aansluiting te vinden met de doelgroep, door verleidend te zijn, inplaats van te verleiden. Een voorbeeld van ‘broken game design‘ is adverteren met het de naam ‘muziekschool’. De naam wekt al de verkeerde associatie volgens Tom. Al van het woord ‘school’ reizen zijn haren ten hemel. De associaties met ‘pis geuren’, herhalingen en onderdrukte geesten zijn niet van de lucht, terwijl muziek juist tof is! Het concept van het spel ‘Guitar Hero’ is daarentegen uitnodigend, je kan niet wachten tot je weer je persoonlijke record kan verbeteren.

Tom maakt van zijn presentatie een lekker verhaal, doorspekt met zijn Belgisch woordgebruik. Kijk daarom de Youtube video van Tom’s presentatie.

Op 26 oktober 2012 spraken 14 vooraanstaande designers en experts bij de “Dutch Design Week goes Digital“. Hieronder een persoonlijk verslag van een van de inspirerende sprekers. De experts spraken voor een gezelschap van PIBN leden en andere genodigden, met als doel: met ‘Digitaal Design’ plek te veroveren in het Dutch Design landschap.