Gepubliceerd op

Iedereen een winkel, zonder onzin, met O.L.A.F. en Trading Commons

Ik wil soms dingen aan mensen verkopen: een toffe microfoon, een mooie foto, of zelfs een idee. Maar ik heb geen zin in rompslomp, lelijke interfaces en complexe regels. Ik zoek eenvoud, geïntegreerd in mijn leven, iets wat ontzorgt en sympathiek is. Een blik in de nabije toekomst met OLAF en Trading Commons.

Eigenlijk moet er een nieuw soort winkel komen waarop iedereen, als normaal mens lekker informeel kan handelen. Misschien moeten we dan ook wat barrières beslechten die handelen tussen individuen nu onnodig complex maken, maar ook door regeltjes en verwachtingen onsympathiek maken.

We hebben daarvoor een systeem van samenwerkende mensen, diensten en technieken nodig … en we moeten verkennen welke onderlinge regels we nou echt nodig hebben om op een menselijke manier te handelen in een wereld met laagdrempelige communicatie en waar ‘lokaal’ en ‘globaal’ handelen gedefinieerd word door jouw netwerk en vaardigheden.

Veel handelsbarrières zijn beslecht

Square is een voorbeeld van het beslechten van barrières. In dit geval: lokaliteit en erg lage instapkosten. Na de komst van Square schoten de kleine, mobiele impromptu winkeltjes als paddestoelen uit de grond.

Charmante jonge dames en leuke meneeren met baarden die hun handvervaardigde producten aan de man konden brengen, precies waar de mogelijke kopers zijn: op het koffie-festival, craft bijeenkomst en natuurlijk de eerlijke bio-markt.

P1080102

Met Square was er een belangrijke barrière beslecht: veilig en goedkoop, overal betalen. Dus niet in de buurt betalen, maar: waar jij wilt, waar jij handelt!

Dat is super handig, want dan kan je handelen waar kopers zijn. Of dat nu in jouw winkel, of in de bossen is!

Dat betaalverkeer regelen was voor veel makers een barrière om ondernemer te worden. Het kostte namelijk onredelijk veel geld en moeite voor kleine ondernemers. Met partijen als Square is het bijna maatwerk en vooral betaalbaar en mobiel geworden en daarmee een barrière weggehaald voor mooie initiatieven.

Ondernemersgemak als een dienstverlening, net als Über

Voor de makers onder ons is de kern van het werk, je raad het al: maken. De rest van de activiteiten zoals betaalverkeer, belasting, administratie, alles wat met leveren te maken heeft, noemen we voor het gemak maar even ‘ondernemen’. En dat ondernemen is voor veel makers eigenlijk een noodzakelijk kwaad wat duur is en veel tijd in beslag neemt. Kunnen we dat niet makkelijk maken, zodat je er geen omkijken naar hebt?

Eigenlijk zou je van het ene op het andere moment iets te koop moeten kunnen aanbieden, op een heel leuke manier, waar alles geregeld is, zonder drempels.

Alle mensen moeten zomaar kunnen besluiten dingen te verkopen, niet alleen mensen met macrokaart, website en een KvK-nummer. Of het nou verse soep, doosjes met een glimlach, of handgeknoopte websites; ieders passie mag best wat opleveren.

P1100010

Ik heb het overigens niet over de foeilelijke en onhandige online tweedehands marktplaatsen, webwinkel in een doos, SEO in een doos, online boekhouden in een doos. Nee!

We willen ‘gewoon, alles geregeld’ in een pakketje, met een strik erom, zoals Über dat doet: jij rijd in een schone auto, wij regelen de rest. Dat kost wat, maar is het ook waard.

Als we willen dat iedereen zomaar iets kan maken en verkopen, dan moeten we het niet alleen het ondernemen makkelijk maken, maar ook wat ondernemersrisico wegnemen. Dat vergt een mentaliteitsverandering, maar dus ook een opruim-slag in de ondersteuning van makers en handelaars.

Met name de onnodige fragmentatie van diensten en partijen die een rol spelen bij het verkopen van spullen. Laten we met die fragmentatie beginnen, want daar worden al slagen gemaakt.

O.L.A.F. regelt alles!

Alle regel-koppijn van een handelaar of maker moet op te lossen zijn met één ondernemers-asperine. Noem het maar ‘Ondernemen en Leveren Als Fundament’, of als afkorting: OLAF.

OLAF is een complete winkel, met boekhouder, social media beheerder, voorraadbeheer, belastingaangiften, betalingen, postagentschap, verzendingen, verzekeringen, apps, alles! En dat alles met overzichten, zodat jij in controle blijft. Het enige wat jij als maker of handelaar hoeft toe te voegen is jouw leuke producten, persoonlijke stijl, tone of voice en klanten. Nou, misschien helpt OLAF daar ook een beetje mee.

OLAF is eigenlijk een mediator tussen jou -als maker- en mensen die jouw product of dienst interessant vinden.

OLAF is een dienst die het de handelaar èn de koper makkelijk maakt om te communiceren, handelen en te leveren.

In OLAF zijn veel taken geautomatiseerd en wordt jouw handel vooral automagisch geïntegreerd met reeds bestaande diensten, partijen en andere individuen. Het is de onzichtbare ruggengraat van lekker handelen.

OLAF verzorgt het ‘het is geregeld’- en ‘komt voor elkaar’-gevoel met een goed geoliede motor van techniek en professionals en dat is ongekend!

OLAF is een ondernemersinfrastructuur als een service

OLAF is dus onder de motorkap een complete, gekoppelde infrastructuur met allerlei diensten, mensen en ondernemingen die samen met jou als maker alles regelt.

OLAF is overigens niet zo’n enorm ding met alle vinkjes aan waar je gelijk een financiële breuk aan onderneemt! Nee, het volgt het ‘lean’ principe.

Dus je begint met een klein motortje en wanneer je iets nodig hebt, kan je de motor, samen met kopers, een beetje opvoeren. Samen, want de kopers betalen uiteindelijk. Dus wilt een koper luxe vervoer voor het pakketje? Dat kan!

Dat gemak zie je ook terug in wat jij als maker of handelaar minimaal moet doen om te starten: in een app of website informatie van het ding of dienst invoeren. Leuke foto, tekening of video erbij, klaar! Vanaf dat punt helpt OLAF je met de rest door alles te regelen en helpt je met leveren, communicatie en alle rompslomp.

Hij regelt een boekhouding van je spullen, verzorgt de winkel via een App, Facebook, of website (en welke andere manieren er komen om te handelen), regelt de financiën en deals met betaaldiensten, attendeert je als er gekocht word, helpt je aan een compleet pakket: deals met betrouwbare transportdiensten, doosjes, stickers, extra’s en natuurlijk het ophalen en brengen van de spullen.

En als je vlakbij de koper bent, dan ziet OLAF dat en stippelt bij wijze van spreken de loop-route naar de voordeur van de koper uit en maakt een afspraakje voor je. Dat gemak gaat ook met de belastingdienst. Zodra die iets wilt weten van je uit de hand gelopen hobby, krijgen ze automatisch, of via jou, een net lijstje met alle details. Ook daar dus geen gezeur.

OLAF laat je natuurlijk ook weten als de voorwaarden veranderen door een wens van een koper, de hoeveelheid geld die je hebt verdiend, of als er een kans is om het nog beter te doen: krijg je handige tips en cursussen.

Als laatste ziet OLAF je niet alleen als een individu, maar ook als samenwerkende groep met je klanten, mede-makers en dienstverleners. Samenhang en cohesie wordt gestimuleerd voor zowel financieel voordeel, maar ook om nieuwe ideeën van het publiek naar de maker en te brengen en vice versa. Zo kan je de kracht van gelijkdenkende geesten optimaal benutten.

Oh, één klein probleempje: OLAF bestaat niet. Nouja, het bestaat wel, in China. Het heet Taobao. Check Stephanie Riegers praatje op Mobilism 2015 over hoe Taobao ontstaan is en gebruikt word.

In een sterk gereguleerde economie zoals in Europa is er meer nodig dan zoiets als OLAF of Taobao. Er is iets nodig wat de boel wat informeler maakt, zodat de maker en de koper op een gelijk niveau kunnen opereren.

De economie van de gemeenschap

Die community van OLAF maakt het misschien ook mogelijk om een mentaliteitsverandering handen en voeten te geven. Ik denk dat we dat misschien ook een zetje kunnen geven door wat dingen af te spreken. Misschien ligt het voor de hand …

We moeten met elkaar afspreken dat we allemaal gewone mensen zijn die hun best doen. En dat is nu niet het geval. Nu verwachten we NU, SNEL, ALLES, GOEDKOOP, PERFECT van handelaars en dat is heel raar als je dat tegen je vriend, vriendin of iemand op straat zegt. Dus het is eigenlijk ook raar als je dat tegen een maker of handelaar zegt omdat die toevallig geld krijgen van jou. Dat kan ook in overleg en misschien ook met wat meer helderheid.

Dealen met onredelijkheid en verwarring over jouw levering noemen we ondernemerschap en ondernemersrisico, maar dat is best wel onzin! Je moet daar samen uit kunnen komen. Door dat ongezonde spanningsveld wilt niet iedereen die mooie dingen maakt of verhandeld ook ondernemer zijn, want dat betekent hoofdpijn. En da’s best wel zonde!

Dat moet beter!

Trading Commons: De Creative Commons van Ondernemen

Daarvoor gaan we wat regels en vanzelfsprekendheden loslaten, buigen en toevoegen. We gaan het makkelijker maken om met makers, handelaars en andere mensen de set van handelsregels op te stellen. Laten we het Trading Commons noemen: gezamenlijke, eenvoudige èn transparante voorwaarden om te handelen.

TradingCommons

Net als digitale makers dat deden met Creative Commons in de context van het Internet. Je wilt nieuwe afspraken, waarbij beide partijen zeggen: deze rechten en plichten gaan we ten behoeven van snelheid, gemak en prijs op een andere manier invullen. In ruil daarvoor neem je beiden een beetje risico.

Terug naar Trading Common-Sense

Met de Trading Commons pakken we terug op een manier van handelen die vroeger, op kleine schaal prima werkte. Er is helaas in de afgelopen 500 jaar veel veranderd in de verhouding tussen koper en maker, waardoor die manier van handelen niet meer vanzelf sprekend is.

De koper moest beschermd worden en de verkoper moest door anderen (de overheid meestal) gewezen worden op hun verantwoordelijkheden. En dat kost veel geld en is moeilijk voor de verkopers. Op hun beurt moesten verkopers ook weer beschermd worden tegen belangengroepen en conglomeraten.

Met al die rare fratsen en algemene regels die soms niet eens werken of te controlleren zijn hebben elkaar helemaal klem-beschermd.

Voordat we het wisten hadden we een bolwerk van Europesche en lokale regels die een relatieve eenvoudige transactie onnodig moeilijk maakt.

Tijd voor een flexibele en frisse onderhandeling!

Samen maken we de Trading Commons!

Nu spreek ik al jaren geen jargon meer, dus het schrijven van de nieuwe afspraken moeten we eens samen doen met mensen die dit meestal maken en samen gaan we de boel makkelijker maken.

Deze frisse wind kan alleen samen met jou, beste koper, maker, liefhebber en handelaar. Doe je mee?

Categorieën: